Opstelling visual
NAC is een club met enorm veel supporters die van vrijwel alles wat er binnen de club gebeurt op de hoogte (willen) zijn. Opstellingen van de wedstrijd zijn daar onderdeel van. Iedere wedstrijd krijgen we ruim op tijd de opstelling binnen van keeperstrainer Jelle ten Rouwelaar. De visual die wordt gebruikt om de opstelling te communiceren naar onze supporters moet overzichtelijk maar ook mooi zijn. Ik heb op eigen initiatief een aantal opzetjes gemaakt, waarover mijn collega's konden oordelen of we deze wel/niet kunnen gebruiken. Ik geef je hieronder 'de weg naar het resultaat' om je inzicht te geven in de totstandkoming van dit beroepsproduct.
Hiernaast een voorbeeld van hoe de opstelling visual eruit zag toen ik hier begon aan mijn stage. Deze is een aantal wedstrijden zo gebleven en in die tussentijd ben ik na gaan denken over een eventuele nieuwe opzet.
Ik vind dit wel een redelijke opzet, maar ik dacht dat het beter kon. Ik heb wat research gedaan naar andere betaald voetbalclubs over hoe zij de opstellingen visualiseren. Veel Nederlandse clubs gebruiken een visualisatie die redelijk overeenkomt met die van NAC. Toch vond ik dat er ook basis opzetjes waren die echt mooier en gaver waren. Ook vind ik het als supporter, en velen met mij, fijn als ik de speelwijze kan zien a.d.h.v. de opstelling. Hieruit weet ik niet of NAC 4-4-3 of 4-5-1 speelt.
Kortom: De visual kon in mijn ogen veel mooier, en overzichtelijker. Het creëren van een nieuwe visual is dus een eigen initiatief geweest.

Vervolgens heb ik een aantal visuals gemaakt die op dezelfde manier zijn opgebouwd als deze. Er zaten aardige tussen, alleen het was nog niet echt een verbetering ten opzichte van degene in gebruik.
Ik werkte eigenlijk tot deze stage zelden tot nooit met Photoshop en heb me hierin erg goed ontwikkeld. Je moet ergens beginnen en dit zijn de eerste resultaten ervan.

Na meer uren verdieping in Photoshop kwam ik erachter dat ik steeds handiger werd met het programma. Vele tutorials op Youtube hebben me hierbij geholpen. Ik heb geprobeerd om nieuwe visualisaties te maken van de opstelling, deze keer een iets andere opzet.
Ik vroeg aan Matthias (perschef) feedback en hij vond deze enorm veel potentie hebben. Ze zijn een stuk professioneler en de essentie van de visualisatie blijft behouden, namelijk de opstelling duidelijk weergeven.
Matthias vertelde me dat we deze eventueel kunnen gaan gebruiken maar toch ben ik verder gaan zoeken naar meer mogelijke manieren voor het communiceren van de opstelling.

Nadat ik veel opzetjes heb gemaakt die redelijk overeenkwamen met de huidige ben ik verder op zoek gegaan naar andere visualisaties van opstellingen. Ik zag dat sommige grote clubs, zoals Atletico Madrid, de spelers ook fysiek in de visualisatie verwerken. Dat geeft een nog duidelijker en mooier beeld dus heb ik geprobeerd om het op die manier te doen.
Hieronder een aantal opzetjes van de (bijna) uiteindelijke visualisatie van de opstelling. De bovenste twee stuurde ik als eerste door en in overleg kwamen we erachter dat de spelers waarschijnlijk niet duidelijk genoeg in beeld komen bij een post op bijvoorbeeld Instagram. Ik kreeg als feedback om ze nog wat verder uit te snijden om vooral de gezichten wat duidelijker naar voren te laten komen. Daarnaast moest ik ook de tekst wat dunner maken, wat het totaalplaatje mooier en professioneler maakt.
Over de wissels kreeg ik als feedback dat het t.o.v. de basisopstelling te veel ruimte in beslag neemt en dat de tekst van de wisselspelers iets te groot is. Dat is de reden waarom ik ze in de onderste twee visualisaties heb verkleind.
Een ander element wat deze visualisaties een stuk beter maakt is dat er meer huisstijlelementen in zijn toegevoegd.

Vervolgens heb ik stap voor stap de puntjes op de 'i' gezet. Elke keer voegde ik er een kleine verbetering aan toe en stuurde ik deze door naar Jasper en Matthias. Ik merkte dat de visual langzamerhand nog beter en strakker werd en het leidde tot het hiernaast staande resultaat!
Deze visual werd vanaf de thuiswedstrijd tegen Roda JC op zondag 18 maart elke wedstrijd geplaatst. :)
Het lijkt alsof zo'n visualisatie makkelijk te realiseren is maar er zit nog veel meer werk in dan je denkt. Ik heb uren verdieping gedaan in Photoshop, onderzoek gedaan naar hoe andere clubs hun opstelling visualiseren en veel overleg gehad met mijn collega's om uiteindelijk te komen tot dit resultaat.


Klik op onderstaande button om naar de pagina 'beroepsproduct 2' te gaan
Maak jouw eigen website met JouwWeb