Meer beroepsproducten

Buiten de eerste twee beroepsproducten heb ik natuurlijk nog veel meer mooie dingen gecreëerd en gerealiseerd tijdens mijn stage bij NAC. Op deze pagina vind je nog meer beroepsproducten waarvan ik vond dat ze niet konden ontbreken in mijn productportfolio. Het is nog steeds lang niet al het werk wat ik heb gedaan, maar wel het werk waar ik het meest trots op ben.

Persmap opstellen

In aanloop naar iedere thuiswedstrijd moest ik de persmap opstellen en uitprinten. De persmap is eigenlijk een boekje met daarin alle informatie omtrent te wedstrijd. Deze map is bedoeld voor iedereen die accreditatie heeft aangevraagd om als pers aanwezig te zijn bij de thuiswedstrijd. Een persmap is als volgt ingedeeld: 

- Pagina 1: Informatie over de scheidsrechter, blessures, geschorsten, spelers op scherp.
- Pagina 2: Voorbeschouwing en bijzonderheden.
- Pagina 3: Feiten & weetjes.
- Pagina 4: Head2head pagina.
- Pagina 5: Selectie NAC.
- Pagina 6: Selectie tegenstander.
- Pagina 7: Competitieresultaten NAC.

Meestal begon ik al zo vroeg mogelijk met de persmap. De selecties, head-to-head en bijzonderheden konden vaak al snel worden neergezet en aangezien je nog wel is een spelfoutje kan maken zorgde ik ervoor dat ik de persmap tijdig een aantal keren nakeek. Dit zorgde ervoor dat ik er op de wedstrijddag zelf niet meer veel aan hoefde te doen. Daarnaast kan het altijd zijn dat er op de wedstrijddag nog een geblesseerde bijkomt. een extra bijzonderheid etc. 

Hieronder vind je de persmap van de thuiswedstrijd tegen sc Heerenveen. 

 


Feiten & weetjes

Vooraf aan iedere wedstrijd plaatst NAC structureel een stukje met daarin feiten en weetjes over de wedstrijd. Denk hierbij aan historie tussen beide ploegen, statistieken van spelers door het seizoen heen en andere opvallende zaken. 

Het samenstellen van deze feiten en weetjes wordt gedaan in samenwerking met Opta, een voetbal-statistiekenbureau. Zij sturen op woensdag hun feiten en weetjes en ik zoek er altijd nog een paar extra bij. De feiten en weetjes die Opta opstuurt zijn namelijk niet altijd allemaal positief over NAC, en het is belangrijk om alleen maar feiten en weetjes in het voordeel van NAC te vermelden, of in ieder geval dat het stukje niet te veel negatieve uitstraling heeft. 

Hier een voorbeeld van de feiten & weetjes over PSV - NAC. 


Visualisatie statistieken spelers

Het is voor een voetbalclub belangrijk om op de hoogte te zijn van alle spelersprestaties. Het komt wel eens voor dat een speler zeer opvallende statistieken heeft en voor NAC is het interessant om dat dan te communiceren. Dit seizoen spelen er twee fantastische Spaanse huurlingen: Manu García en Angelino. Beide hebben zich meerdere malen in de schijnwerpers gespeeld. Zo ook bij statistiekenbureau Opta, die ons opvallende statistieken doorstuurde over de spelers. 

Mijn taak was om een visualisatie te maken waarin duidelijk te zien is wat die statistieken zijn. Daarnaast is het altijd belangrijk dat het er strak en goed uit ziet. In het begin wist ik niet echt waar ik moest beginnen, iets wat vaker voorkomt bij het maken van een visualisatie. Op het moment dat je eenmaal gaat improviseren en uitproberen komt er steeds iets beters te staan. Net zoals bij iedere visualisatie stuurde ik in mijn proces steeds de resultaten door waarna ik feedback kreeg doorgestuurd van Jasper of Matthias. Bijvoorbeeld dat er nog iets meer huisstijlelementen in moeten zoals de blokjes met een uitgesneden hoekje, of een vermelding van Opta bij die van Angelino. Eigenlijk verloopt het proces bij visualisaties meestal hetzelfde:
- Je zoekt passende afbeeldingen
- Wat is relevant om te vermelden?
- Improviseren, uitproberen
- Je resultaten doorsturen en wachten op feedback. 
- Feedback verwerken. Dit doe je totdat je samen 100% tevreden bent over het eindresultaat.

Ik ben uiteindelijk best trots op de eindresultaten ervan. Met name op de visualisatie van Angelino. Ik denk dat dit het perfecte voorbeeld is van mijn ontwikkeling in Photoshop. De linkse is namelijk ruim een maand eerder gemaakt. 


De klok: historie van de tegenstander

De Klok, het wedstrijdboekje voor iedere thuiswedstrijd van NAC, heeft iedere keer terugkomende rubriekjes en teksten. Zo staat er elke keer een stuk in over de historie van de tegenstander. Beau, die veel content creëert voor De Klok, vroeg aan mij om dit stukje iedere keer op te pakken. Het leek me erg leuk om te doen en ik ben er meteen mee aan de slag gegaan.

De eerste keer moest ik een stukje schrijven over AZ uit Alkmaar. Het lukte op zich best goed, maar bij dit stukje is het erg belangrijk dat het lekker leest en dat je creatief schrijft. Dit is een punt waarop ik me goed wil ontwikkelen dus het was voor mij erg goed en fijn om dit stukje iedere keer te schrijven. 

De lengte van het stukje is vrij kort (ca. 150 woorden) en iedere club heeft natuurlijk een brede historie. Vandaar is het belangrijk dat je iedere keer de leukste dingen benoemt en het heel kort en beknopt samenvat. Er moeten zoveel mogelijk dingen vermeld worden in een erg klein stukje. In het begin vond ik dat vaak lastig maar ik merkte dat hoe vaker ik het deed hoe makkelijker het ging en hoe beter ik er in werd. 

Hieronder twee voorbeelden. Voor meer stukjes over de historie van de tegenstander die ik heb geschreven:  https://issuu.com/nacmedia
Op deze site zijn alle wedstrijdboekjes online terug te lezen. In de laatste zes edities ben ik verantwoordelijk geweest voor dit stukje. 


Doelpuntencompilatie

Om de NAC supporters vast extra warm te draaien voor de aanstaande wedstrijd maakte ik een doelpuntencompilatie. Dus als NAC uit moest naar bijvoorbeeld FC Twente maakte ik een video met daarin allemaal doelpunten gemaakt in uitwedstrijden tegen die club.

De goals zijn terug te vinden via nac.Sport2media.com, een site waarop je alle samenvattingen en beelden van wedstrijden terug kan vinden tot ongeveer 1995. Het kost per compilatie dus best veel tijd om alle mooie doelpunten bij elkaar te zoeken. Het filmpje moet hooguit 2.5 minuten duren dus je moet echt de beste uitkiezen. 

Hieronder een voorbeeld van een van de vele compilaties die ik heb gemaakt. Natuurlijk die tegen aartsrivaal Willem II. Kijk en geniet!


Jeugd uitslagen

Buiten het eerste elftal heeft NAC natuurlijk ook tal van jeugdteams die ieder weekend spelen. Matthias vroeg me of ik hier iedere maandag een nieuwsbericht over wilde schrijven. Het stukje moest aandacht geven aan ieder NAC jeugdteam dat een wedstrijd speelde. Per team bestaat het ongeveer uit drie tot vijf regels met daarin berichtgeving over hoe de wedstrijd verliep, hoe het team ervoor staat in de competitie en eventueel doelpuntenmakers. 

Het is voor dit beroepsproduct essentieel om het belangrijkste van de wedstrijd te vermelden en op een leuke manier in een korte tekst alles samen te vatten. Ik probeerde in ieder geval altijd iets over de stand te vermelden zodat iedere supporter ook van de jeugdteams op de hoogte is van hoe zij presteren. 

Een voorbeeld vind je hieronder en voor meer: Ga naar nac.nl 

 


GIFjes maken

Na iedere wedstrijd komt er ongeveer een dag daarna een derde helft online. Dit is ongeveer 2 uur aan beeld vanuit alle perspectieven van de meest enerverende momenten in een wedstrijd. Iedere maandag moest ik deze doorspitten om leuke momenten op te zoeken en om daar een GIF van te maken. Op de harde schijf van de afdeling staan de GIFjes gesorteerd in mappen. 

Op een toepasselijk moment kan er dan een GIF geplaatst worden, bijvoorbeeld iets van een juichende supporter met de tekst: Wanneer je beseft dat NAC morgen eindelijk weer een wedstrijd speelt. 

Héél soms maakte Matthias er een itempje van voor de website met als titel De beste GIFjes van: 

Onderstaande link verwijst je door naar een zo'n item. De GIFjes zijn door mij gemaakt, en Matthias heeft er een leuk verhaaltje van gemaakt. 

http://www.nac.nl/108/newsid/12381/De-beste-GIFjes-van..-ADO---NAC%21.html


Rabo G-Dag

Ieder jaar organiseert de Rabobank in samenwerking met NAC de Rabo G-dag. Dit is een dag waarop gehandicaptenteams de gelegenheid krijgen om op unieke wijze een voetbaltoernooi te spelen. Het toernooi speelt zich namelijk af op de grasmat in het Rat Verlegh Stadion en daarnaast is de hele selectie aanwezig om te fungeren als coach van een van de teams. 

Mijn taak was er een die anders was dan doorgaans. Ik heb de hele dag foto's gemaakt. Ik vond het erg leuk om te doen en het was ook goed voor de afwisseling van mijn taken. Ik heb de hele dag overal rondgelopen om zo veel mogelijk leuke foto's te maken, en af en toe moest ik terug naar het kantoor om dan de foto's online te zetten. Hieronder een paar leuke foto's van de Rabo G-dag. 


Toen de dag voorbij was moest er natuurlijk ook een bericht over worden gepubliceerd. Deze is door mij geschreven. Daarnaast zie je een screenshot van de foto's de ik heb gemaakt, geplaatst op Twitter. 


Inhaker Koningsdag

In de week van Koningsdag (27 april) ben ik uit eigen initiatief gaan nadenken over een inhaker. Sowieso was het al de bedoeling om de 'wondergoal' van Wanny van Gils te plaatsen die zoveel jaar geleden op dezelfde dag werd gemaakt. Ook kwamen diezelfde week de statistieken over dribbelaar Manu García boven water. Ik dacht meteen aan 'Koning Dribbel'. Ik heb er een grappige visualisatie van gemaakt en heb het doorgestuurd naar Matthias. Het werd door Matthias en mijn andere collega's gewaardeerd alleen gaat het iets te ver om het als NAC zijnde te plaatsen. Dat is ook zeker waar, maar ik vind het eindresultaat te leuk om achterwege te laten.


Reactie aantal seizoenkaarten

Afgelopen seizoen brak NAC haar record voor 'gemiddeld aantal toeschouwers thuiswedstrijden'. Komend seizoen lijkt de club dat record weer te gaan verbreken. Alleen al in de verlengperiode werden er 14279 seizoenkaarten verlengd en stonden er al ruim 1900 mensen in de schaduwlijst.

Vanwege de ongelofelijke cijfers leek het me leuk om op ludieke wijze een bepaalde mijlpaal te communiceren. Dus bijvoorbeeld bij de 15000 of 16000 seizoenkaarten. Daarvoor heb ik een filmpje gemaakt waarin spelers positieve dingen zeggen in interviews voor FOX Sports en vervolgens heb ik deze in een leuke volgorde achter elkaar gemonteerd. 

Link: https://www.youtube.com/watch?v=xRlXdPaWStM&feature=youtu.be

Wedstrijddag: beelden maken

De wedstrijddagen waren de dagen die het meest onvergetelijk waren. De taken die ik kreeg vond ik fantastisch. Ik kreeg de gelegenheid om tijdens iedere wedstrijd beelden te maken. Denk hierbij aan de aankomst van de spelers., warming-up, supporters, spelers die het publiek bedanken. Deze werden dan op Facebook, Twitter en vooral Instagram geplaatst. Gedurende de dag werd vooral het verhaal van NAC's Instagram-account gevuld. Hiervoor ben ik samen met Matthias verantwoordelijk geweest. 

Vaak maak je in ieder geval dezelfde beelden maar het is ook belangrijk om creatief te zijn met nieuwe dingen. Bijvoorbeeld bij een uitwedstrijd tegen Sparta. Dan is het leuk om een foto te maken van supporters die onderling een biertje drinken met de Sparta-fans. 

Via telefoon kan je op het Instagram-account van NAC alle verhalen van de wedstrijddagen terugvinden!  

Een voorbeeld zie je hiernaast. Na de laatste competitiewedstrijd uit tegen Twente (uitslag 1-1) kwamen er veel supporters naar het stadion om te vieren dat NAC zich handhaafde. Ik heb bovenaan het trappenwerk gestaan om zo van bovenaf foto's en video's te maken. Dit was een geweldige ervaring.

 


Compilaties per speler

Na de competitie werd het tijd om terug te blikken en vooruit te kijken. Terugblikken werd onder andere gedaan door compilaties te maken van een aantal spelers met daarin beelden van mooie acties, doelpunten, emoties enz.  

Om te beginnen koos ik de sterkste, meest uit het oog springende spelers uit. Angelino en García waren als eerst aan de beurt. Bij deze spelers was het dan ook tamelijk eenvoudig om leuke beelden bij elkaar te zoeken, aangezien ze vrijwel iedere wedstrijd wel iets moois laten zien. 

Link García: https://twitter.com/NACnl/status/1001396079307509760
Link Angelino: https://twitter.com/NACnl/status/1001023303367188485

Echter zit er erg veel werk in het in elkaar zetten van zo'n compilatie. Zeker bij verdedigers of defensieve middenvelders. Deze moeten het vaak hebben van defensieve acties en korte passes. Het vergt veel tijd en geduld om daarvoor goede beelden bij elkaar te zoeken. Hieronder een klein stappenplan van hoe ik te werk ging.

1. Op transfermarkt.nl naar het seizoenoverzicht kijken. Hierop vind je welke wedstrijden een speler speelde met daarbij alle statistieken. 
2. Doorspitten van de wedstrijden waarvan je denkt of zeker weet dat er mooie beelden in zitten. Je kan van iedere wedstrijd namelijke een derde helft bestellen, een video met ca. twee uur aan beelden van de wedstrijd, gefilmd vanuit allerlei verschillende invalshoeken. 
3. Zoeken, zoeken en nog eens zoeken. Dit neemt veruit de meeste tijd in beslag. 
4. Tijd om te monteren! Hierbij is het belangrijk dat de video zich opbouwt. Dus niet dat je meteen begint met het absolute hoogtepunt.

Voor compilaties van nog meer spelers: Check de socials van NAC. 

 


Compilatie supporters

Niet alleen de spelers zorgden voor hoogtepunten. De supporters minstens zoveel. Zij zorgen iedere keer weer voor een fenomenale atmosfeer. Daarom vond ik het een goed idee om een video te maken met allerlei beelden van juichende supporters. Mijn idee was om op het moment dat alle speler-compilaties geplaatst waren, deze als laatste compilatie te plaatsen.

Ik heb letterlijk alle 34 competitiewedstrijden helemaal doorgespit en vrijwel ieder shot van supporters eruit gehaald en bij elkaar gezet. Na uren knip en plak werk in Premiere Pro had ik eindelijk alle beelden bij elkaar gesprokkeld. Ik had ongeveer een half uur aan beelden en dat is natuurlijk veel te lang om er een pakkende compilatie van te maken. Ik heb de beste, leukste, grappigste momenten eruit gepakt en deze gemonteerd zodat het geleidelijk loopt met de muziek. Het nummer 'We're gonna win' leek me een toepasselijke aangezien deze ook altijd in het stadion wordt gedraaid. Daarnaast zie je niets minder dan euforische, juichende en trotse supporters. Het paste er perfect bij denk ik. 

Op social media ging het filmpje als een speer! Hij werd enorm veel gedeeld en bereikte veel meer mensen dan een gemiddelde post. Ik ben er dan ook erg trots op.

Kijk en geniet! 

Link: https://www.facebook.com/NACnl/videos/10156408146079153/


Wedstrijddag: quotes opnemen

Na de wedstrijd moest ik in de mixed-zone wachten totdat de spelers geïnterviewd werden. Mijn taak was om van zoveel mogelijk NAC-spelers quotes op te nemen. Deze moest ik natuurlijk mooi verwoorden en dat werd dan geplaatst op de website van NAC. 

Ik schreef altijd zoveel mogelijk op van wat ze zeiden om er nadien pas een mooi verhaaltje van te maken. De allereerste keer probeerde ik tijdens het interview al een verhaal te maken maar dat zorgt ervoor dat je antwoorden mist. Daardoor waren de reacties na de eerste wedstrijd iets te kort. Daar heb ik meteen van geleerd en het is daarna altijd goed gelukt. 

Hieronder lees je de reacties na de 2-1 gewonnen thuiswedstrijd tegen Feyenoord.


Amstel win-actie 

Amstel is sinds 2018 de biersponsor van NAC en geeft eens in de zoveel tijd een leuke win-actie. Zo ook in aanloop naar de thuiswedstrijd tegen Willem II. Terwijl de wedstrijd al was uitverkocht gaf Amstel supporters de kans om 2 x 5 kaarten te winnen voor de skybox. 

Mij werd gevraagd om er een mooie visualisatie van te maken. Het ging vooral om de tekst, dat de actie duidelijk is voor iedereen. 
Het resultaat hiervan vind je hiernaast.


Doelpuntencompilatie: alle goals

Naarmate het einde van het seizoen naderde begon ik na te denken over wat er na het seizoen kan worden gedaan. Het leek mij een goed idee om een compilatie te maken met letterlijk ieder competitiedoelpunt. Iedere supporter vindt het heerlijk om nog éénmaal te genieten van het seizoen d.m.v. beelden van goals. 

Het filmpje duurt in totaal negen minuten en het duurde dan ook lang om alle goals uit te knippen en goed achter elkaar te zetten zodat het commentaar ook goed overloopt. Kijk en geniet van alle 41 gemaakte NAC-goals.

 


Certificaat ontwerpen

Tim Gilissen, oud-speler NAC en huidig manager jeugdopleiding, zocht iemand die voor hem een professionele opzet kon maken voor een certificaat. Er zijn namelijk een aantal trainers die een KNVB cursus hebben doorlopen waarmee ze 5 trainerspunten verdienen en Tim vond dat ze daarvoor een mooie certificaat moesten krijgen. In eerste instantie stuurde hij bericht naar Jasper (manager marketing & communicatie) die vervolgens aan mij vroeg of ik ermee aan de slag kon gaan. 

Ondanks dat ik voorafgaand aan mijn stageperiode amper ervaring had in vormgeving en ontwerpen vind ik het wel mooi om te zien dat ik nu vaak wordt gevraagd voor het maken van visualisaties. Het onderschrijft de goede ontwikkeling die ik op dit punt heb doormaakt.

Ik heb met Tim een gesprek gevoerd over hoe het certificaat er ongeveer uit moest komen te zien. Ik ben er daarna meteen mee aan de slag gegaan en het lukte me al vrij snel om een mooi certificaat te ontwerpen. Ik stuurde het resultaat door naar Tim en de reactie was dat ik er niets meer aan moest veranderen! 

Het embleem in het midden is een embleem dat iedere trainer voor zichzelf in moest vullen. Iedere trainer krijgt dus een certificaat met hun eigen embleem in het midden. 


Website: Bericht over NAC Trainers Academy

Over de cursus die verschillende trainers hebben doorlopen (waarvoor ik het certificaat heb ontworpen) moest ook een leuk bericht geschreven worden voor op de website. De NAC Trainers Academy is een trainingsstage die al vanaf september 2017 liep dus in het 'eindbericht' moest informatie komen over het algehele proces. Beau stuurde mij een paar linkjes door van berichten door het jaar heen m.b.t. deze trainersacademie. Dit hielp me natuurlijk bij het schrijven van dit bericht. Daarbij gaf ze ook quotes van een deelnemer, Tim Gilissen en de manager van HMG, het bedrijf dat samenwerkte met NAC tijdens deze trainingsstage. Hieronder vind u het eindresultaat.


Interviews voor het blad Geel-Zwart

Tweemaal per jaar komt het supportersblad Geel-Zwart uit. Dit is een blad voor iedereen die lid is van de supportersvereniging. Rens Phillipa, coördinator jeugdopleiding, kreeg in totaal twee pagina's om op te vullen m.b.t. de jeugd. Hij vroeg aan mij of ik dit helemaal op me kon nemen.

Ik ben eerst gaan kijken wat nou echt het leukste is om uit te lichten. Mij leek het een goed idee om oud NAC'er Michael Dingsdag te interviewen. Hij staat nog in het recente geheugen van de supporters en is nu hoofdtrainer van NAC O12. Het leek me leuk om hem vragen te stellen over waarom hij de stap heeft gemaakt naar het trainersvak, hoe hij het ervaart, wat zijn ambities zijn. 

Daarnaast speelt Sydney van Hooijdonk, zoon van Pierre van Hooijdonk. bij NAC O19. Hij doormaakt een geweldig seizoen en het leek me een goed idee om hem daarover wat vragen te stellen. 

Rens antwoordde meteen enthousiast en gaf me het nummer van Michael en Sydney.Ik heb met zowel Michael als Sydney een telefonisch interview afgenomen en dat was erg leuk om te doen. Beiden gaven vlot en uitgebreid antwoord waardoor ik meer dan genoeg materiaal had om te verwerken. Ik heb zelfs een aantal vragen moeten verwijderen of antwoorden in moeten korten. Toen ik de interviews af had heb ik deze nog doorgestuurd naar Beau voor feedback. Zij is namelijk erg goed in het schrijven van teksten en gaf mij dan ook bruikbare tips. Vervolgens heb ik het doorgestuurd naar Rens zodat hij dit weer door kon sturen naar de eindredactie. 

Zie hieronder het resultaat!


Opzet bracket

Na het seizoen is het tijd om terug te blikken. Onder andere willen we dat doen d.m.v. een uitverkiezing voor de titel 'mooiste goal van het seizoen'. Ik heb de acht mooiste goals uitgekozen samen met Matthias en het idee was om er een soort toernooi van te maken. We hadden de acht mooiste goals van 1 tot 8 geselecteerd waarvan 1 de mooiste was in onze ogen. 1 treft in de eerste ronde 8, 2 VS 7, 3 VS 6 en 4 VS 5.  Uiteindelijk komt er een finale tussen de twee mooiste.

De supporters kunnen d.m.v. een like of een hartje kiezen welke ze het mooiste vinden en degene met de meeste stemmen gaat door naar de volgende ronde.

Aan mij de taak:
- Een visualisatie maken van een schema
- een opzet maken van een filmpje met daarin beide goals die naast elkaar afspelen.  


Engelse ondertiteling documentaire 'Het Avondje NAC' 

Voor de prachtige documentaire 'Het Avondje NAC' hadden de Citizens van Manchester City een ondertiteling nodig. Beau vroeg mij om deze taak op me te nemen. Ten eerste moest ik heel de 54 minuten durende documentaire in het Nederlands opschrijven om het vervolgens te kunnen vertalen naar het Engels. Dat duurde al erg lang.

Vervolgens ben ik begonnen met vertalen. Het moeilijke hieraan is dat best veel spreekwoorden of bepaalde uitspraken in het Engels op een hele andere manier worden geformuleerd. Met alleen Google vertaler kom je er niet. Ik heb de ondertiteling zo goed mogelijk verwerkt en mijn collega zou deze ook nog nakijken.

In het volgende document vind je de ondertiteling.

Rating: 5 sterren
1 stem

Benchmark losse tickets

Aan het einde van het seizoen vroeg Jasper of ik een benchmark kon maken van losse tickets waarbij ik de losse ticket prijzen van NAC vergelijk met een aantal andere clubs. Hij vroeg of ik het per tribune goed in beeld kon brengen. Oftewel: Dat je een vak aan de korte zijde van een andere club ook echt vergelijkt met een NAC-vak aan de korte zijde. 

Ik ben in Excel gaan werken en per club heb ik een tabel gemaakt met daarin alle prijzen. Om per tribune aan te geven hoe deze is in vergelijking met tribunes van NAC heb ik iedere tribune een kleur gegeven met daarbij uitleg. 


Klik op onderstaande button om naar de pagina 'Scorion feedback' te gaan. 

Rating: 5 sterren
1 stem